23 Mei 2017

pengalaman

Meh la aku cite kan sikit pengalaman sepanjang kat sana. Eceli aku x join pun.tp entah.Allah bukakkan hati kut. so masa pun mcm dah last minit, apply cuti ape sume, shopping itu ini, prepare mental fizikal. haaaaa..ni nak habaq ni. Alhamdulillah lah, berkat aku join event larian yg entah berapa kali je tu, yg lari terkekek kekek je tu, aku rasa ia membantu.err sangat membantu. aku tade la mcm nak kejutan penat sgt, penat mmg penat tp sebab dh biasa, 10km tu apa lah sgt(bukan belagok.kire mcm tu la perasaannya). so here we go lah . apply cuti pun belagok sgt....x nak apply a week before and after....rasakan kau.............. (*pity me)

 Tau tak apa yg aku takut sgt nak pergi ni ? Aku takut aku mabuk. wkkwwkw... ye lah, aku pi pahang muntah, pi joho muntah, even naik kete pi klang pun boleh muntah. aku pun x paham diri aku.(*urut kepala) so apa yg aku buat is, aku pi beli ubat tahan muntah kat klinik so sebelum berlepas, telan lah sebiji ubat kecik yg pahit tu(*terpaksatelan) . Sampai airport madinah yg menguji kesabaran tu, rasa mual jugak.muahaha....allah bagi kekuatan, kejap je rasa mual tu. sebab rasa bengang sgt waima ngantuk yg x boleh buat bincang, dari pukul 10mlm-2pagi(waktu malaysia) x lepas2 imegresen kat madinah tu. Aku selalu tidur pukul 9 tau :P
 so here we go, kami berempat. Weolls lepak2 chill2 kat Madinah dulu. Hotel ke Masjid Nabawi agak jauh sikit(*alasan je kau ni lah!) dari hotel kat Mekah. Tp alhamdulillah masih dekat, hari2 boleh nampak n masuk masjid. Masjid ni setiap waktu tak pernah kosong, nak solat kat tempat selesa, kene dtg awal lah. Alhamdulillah, selesa sgt. bau dalam masjid pun..............................akan rindu. sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!
 So apa yg orang selalu rebut rebutkan dalam masjid ni ? salah satunya is Raudhah. raudhah ni apa? kenapa dia wujud ? *cari sendiri eh* so dapat lah merasa, rasa dipijak-pijak, badan,kaki, kepala.rasa ditolak,rasa x dihormati(hahaha). Dlm banyak2 tempat Madinah and Mekah, Raudhah la tempat mustajab yg paling mencabar.

 Antara tempat2 yg divisit kat Madinah ...... segala jabal2 yg ada kat sana.... hmmm, if driver bwk weolls pi bukit mana2 pun weolls percaya je tu bukit uhud ke bukit thur ke. nampak samaaaaa je.tak nampak pun tu bukit special. lawat masjid2,
So ni dalam masjid  nabawi . raudhah nun jauh ke dalam lagi . Bau raudhah lah yg aku akan paling rindu .

Nak cerita pasal cuaca kat sana ni . cuaca sangat panas dan berangin . tak pernah lah kurang dari 35 darjah celcius. pernah satu hari kat mekah tu, 42 darjah celcius. mmg stay hotel je haritu. kat Madinah pun kulit muka aku dah rasa lain tau. muka jadi kasar jgn cite lah. rasa mcm nak terkoyak kulit muka. Kaki pun dah start merekah rekah, tu pun pakai stokin selalu.if x pakai, hmm x tahulah.....
so ni lah ladang kurma. atas ni mcm kedai dia lah, ladang dia kat luar mcm gambar bwh ni. time ni kurma baru tumbuh biji je.x de buah lagi. harga2 kat sini kene pandai pilih lah. ade yg murah, ade yg kat mekah jauh lagi murah. hmm aku pun ade gak beli kat sini sekian rial, jumpa kat mekah, jauh lebih rendah harganya. tp ade yg murah kat sini. pandai2 la.

Air paling lazat, paling nyaman, paling menyegarkan ! tapi ada je kadang2 aku minum ade yg rasa sedaaaaaaaaaapppp sangat ! rasa clear je kat tekak. ade yg aku rasa kelat2 sikit, ade yg rasa x sedap. ekekekke hahaha peristiwa tu mmg paling segan lah !
Mutawwif perasan la kut aku minum pastu dia nak buat lawak sambil2 nak tegur aku kut. Dah la haus gila kan . panassss sangat ! so bila nampak air, teruslah jadi pelahap ! mutawwif dtg terus ckp pasal cara2 nak minum air zam zam. tersedak terus time tu. dengan x baca doanya, stakat bismillah je.dengan x hadap kiblatnya. malunyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !
Masjid Quba. masjid pertama dalam islam.

 Makanan dalam MAS. dapnyeeeeeeeeeeeeeeee............. time pergi mmg aku licin lah nasi. time balik....hmm, x de selera langsung. tapi alhamdulillah....terlebih lebih makan dlm flight . *but still x menyukai flight*
 Ni antara shot pertama sekali masuk dalam masjidil haram. Waktu ni pukul 1 pagi tau. sampai je mekah around 11 mlm gitu, terus buat tawaf pertama.
 Aku boleh hiking kat tanah arab, tapi bukan kat malaysia :P this is jabal rahmah.............
aku runners je kat malaysia.tu pun lambat mcm siput. so gagahkan diri jugak panjat, dah alang2 sampai depan mata, kene lah panjat ! mula2 x tau kewujudan tangga yg cun molek indah nian x curam pun , masa naik dgn penuh keyakinan, panjat batu2 besar yg mencabar sikit lah. *baru lah hikers!* nak turun baru nampak tangga indah nian tu . hmmmm
 Aiskrim 5 riyal yg femes katanya kat Jabal rahmah . hmmm...




 HILTON TOWER....................... sepatutnya stay sini tp disebabkan dah full, kene pi hotel hilton yg paling latest, alhamdulillah lah, makin latest makin maju. ekekeke
 Hmmm, terlebih lebih lebihhhh makan. lapo tinggal turun level je. alhamdulillah....

Suka kacau burung2 kat sini :3

 KFC yawwww ! Mmg dekat sangat dengan hotel . Tapi bila tengok dekat menu, telan air liur jugak lah . tapi sebab dah second last day, kita habiskan je lah duit riyal yg ada kan....so beli lah....
 hahahaha.....yg ni dari hari pertama sampai hotel hilton, terus terliur. tapi sama kes jugak dgn kfc, bila dtg dekat tgk harga kat menu, telan air liur lah. ais krim baskin robbin lagi murah tau !
 Bai . nak balik dah .

Ni lah namanya skuter . Mutawwif bawak weolls buat umrah sunat naik skuter. yuhhhuuuu.... boleh pm diri ni utk tahu perasaan naik skuter :3







Tu je lah serba sikit pengalaman aku . Banyak sebenarnya . tapi tak tertulis . tgh simpan duit utk vacayyyy kat sini lagi ;)

Tiada ulasan: