29 Jul 2011

27 Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah


  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dpt dilakukan dgn membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran.Kajian menunjukkan bahawa:
    • kita ingat 10% apa yg dibaca
    • kita ingat 20% apa yg didengar
    • kita ingat 50% apa yg didengar & dilihat
    • kita ingat 70% apa yg dicakapkan
    • kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari @ 20 jam seminggu (x termasuk kerja rumah).
    • pastikan cahaya terang
    • kurangkan gangguan bunyi
    • tampal poster yg mengandungi slogan yg menaikkan smngat bljr
    • tampal gambar2 yg menenangkan fikiran
    • kerusi & meja menghadap kiblat
    • jgn lupa utk senyum
  5. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  6. Sentiasa awal dan mendahului:
    • persediaan awal akan memberikan permulaan yg baik & memberi tanggapan yg positif pd guru.
    • pelajar yg mendapat A pd ujian lazimnya akan dpt mengekalkan kejayaannya.
    • belajar awal ketika tiada tekanan adlh x membosankan.
    • utk sentiasa awal & mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  7. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati & sayangi guru.
  8. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    • duduk dgn tegak & bernafas dgn betul
    • memberikan tumpuan sepanuhnya
    • menggunakan jari telunjuk utk membaca
    • menyesuaikan kelajuan membaca dgn kesukaran bhn bacaan
  9. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan,bertangguh & malas.
  10. Membaca doa penerang hati setiap kali slps sembahyang, sblum mengulangkaji,& sblum menghadapi peperiksaan.
  11. Tidak membuang masa dgn belajar ketika letih.
  12. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  13. Belajar mengikut waktu yg sesuai dgn diri.Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yg sesuai untuk belajar
  14. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas slpas belajar.
  15. Mengulang kaji bersendirian/berkumpulan.
  16. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  17. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  18. Tahu petua mengulang kaji:
    • cari tempat yg tenang & serasi dgn jiwa
    • duduk tegak dikerusi yg selesa
    • baca doa penerang hati
    • baca buku/nota mengikut teknik yg betul
    • fikir & ingat kembali isi utama
    • ulang sebut/ceritakan pd orang lain
    • jawab soalan
    • tampal maklumat yg rumit di dinding
  19. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    • jangan makan kepala ikan
    • jangan makan organ dalaman
    • jangan minum semasa makan
    • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    • jangan melihat kemaluan
    • jangan melihat buih
    • jangan membaca nama pada batu nisan
    • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu
    • banyakkan makan kismis, kurma & madu
    • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    • jangan makan terlalu kenyang
    • jangan kencing berdiri
  20. Tahu kemahiran mengingat:
    • tampal nota-nota penting
    • tukar perkataan, ayat /definisi dlm bentuk gambar/rajah
    • reka cerita/ayat mengenai konsep yg perlu diingat
  21. Tidak menangguh belajar pd saat akhir & tidak menumpukan peperiksaan sbgai dorongan utk belajar.
  22. Cari maklumat mengenai subjek yg x diketahui. Sediakan perkara2 yg x diketahui & dptkan penyelesaian dr org yg lebih arif.
  23. Menggunakan masa terluang utk mengulang kaji.
  24. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  25. Pelbagaikan tempat belajar.
  26. Tanya guru apabila x faham
  27. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    • taat kpd Allah
    • menghormati kedua ibu bapa & sentiasa mendoakan mereka
    • hormati & sayangi guru
    • bersungguh-sungguh dlm melakukan kerja utk mencapai kecemerlangan.
    • suka pd setiap mata pelajaran yg dipelajari
    • membantu rakan yg memerlukan
    • mahir dlm setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja.

Tiada ulasan: